tisdag 5 maj 2009

epostgenerationen

Jag lyssnade på Vetenskapsradions veckomagasin idag. Det sänds visserligen på fredagar men om man har vissa kontakter så kan man lyssna även på tisdagar. Det har jag. Mina kontakter sitter på ajpodden. Programmet var från oktober förra året, så mycket för aktuella data...

Det handlade om IM-generationen och epostgenerationen. IM står för Instant Messaging (ung direktmeddelande) och byggs i huvudsak upp av MSN, ICQ och några till. För er som läser detta och är helt borta just nu så pratar jag om en sorts kommunikationsprogram till datorn i vilka man kan skicka snabba korta meddelande direkt till sina vänner som är registrerade i programmet.

IM-generationen är uppväxta med chattprogram och har en högre förmåga att utsätta hjärnan för simultana uppdrag. De sitter ofta och gör läxorna samtidigt som de chattar med kompisar och lyssnar på musik. Tre-fyra uppdrag samtidigt är inga problem.

epostgenerationen däremot är uppväxt med långsammare kommunikationer och är mer vana vid att skicka ebrev, ringa eller (gud förbjude) faxa varandra. (En fax är en maskin som skickar analoga SMS på papper över en låångsam telefonlinje.)

Skiljegränsen tycktes ligga någonstans runt 35 år. Därvidlag skulle jag landa i epostgenerationen. Det är kanske sant. Jag har inte haft ett tjattprogram igång på flera år. Men jag lyssnar gärna på musik när jag arbetar.

En trend som jag har noterat är att epostgenerationen troligen borde kallas ignoransgenerationen. Många gånger när jag får en kallelse från en e-grupp (mailinglista) så kommer svar om att folk inte kan närvara också på den listan. Jag vill väl för tusan inte veta om du inte ska komma på ett möte som Nisse har kallat till. Det tycks vara helt hopplöst att få folk att förstå att det är en subtil skillnad på att svara på ett brev och att svara alla på ett brev.

Och inte nog med det. Ibland kommer det arton brev på epostlistan och nio av dem kommer från någon saftskalle som sagt åt sin epostklient att autosvara att han är på semester den här veckan och kommer tillbaka den 17 maj. Det är ju så M$. Tänk om man kunde göra likadant med Posten. Skicka ett brev till mig, gärna räkningar, så kommer min brevbärare tillbaka med räkningen och säger; Nä hörrödu, han är på semester.

Men jag antar att det ändå skulle ligga en kopia av räkningen kvar i min låda när jag kommer hem från semestern... Fan. Jag hade nästan en affärsidé där.

Inga kommentarer: