fredag 15 maj 2009

Ring P1

Det går ett radioprogram i P1 på mornarna. Det heter Ring P1. Vanligt folk får ringa in och prata av sig om alla möjliga saker de är irriterade på. Programmet börjar klockan nio på morgonen så jag brukar för det mesta missa det eftersom jag har hunnit börja jobba och därmed inte lyssnar på radion mer. Men ibland sitter jag i bilen, på väg någonstans, och då lyssnar jag på P1. Det brukar ta fyra minuter och sedan är jag så upprörd över hur korkade svenskar är. Iallafall de som ringer in till P1.

Idag var det en tant som gnällde över att samhället tvingar oss till saker. Som exempel tog hon en vårdinrättning som ville prata med sina kunder (eventuellt blivande patienter) och bjöd in alla 70-åringar. Endast två kom. Sen sitter tanten och påstår att de inte ska tala om för folk vad de ska göra? Nähä? Hur definierar du orden bjuda in? Kom hit annars får ni ingen glass till efterrätt!

- Jag ska ha en fest på lördag, vill du komma?
- Du ska inte tala om för mig vad jag ska göra!!!

Hur tänker hon?

Sedan tar hon upp ett exempel på en skola som hade någon form av friskvårdsvecka och gick ut med ett önskemål om att man skulle låta bli att skjutsa sina barn i bilen och istället promenera eller cykla till skolan. Då hade tydligen några barn blivit mobbade för att deras föräldrar tydligen gått på finten och verkligen gjort så. En förälder var tydligen så upprörd att han skulle JO-anmäla skolan. För vaddå?

En kampanj för folkhälsan är inte obligatorisk eller bindande på något sätt. Den är en rekommendation. Du kan fullständigt strunta i den. Om dina barn blir mobbade i skolan så har du helt andra problem än folkhälsan att fundera över. En JO-anmälan mot skolan räddar inte dina barn. Prata med de som mobbar istället. Prata med dem, prata med deras föräldrar, prata med skolan. Lös det verkliga problemet. Och ha cykelhjälm på dig när du cyklar barnen till skolan. Föregå med gott exempel.

Jag hade tänkt var ironisk, sarkastisk och spydig här men jag raderade hela det stycket för rädslan att någon faktiskt inte fattar.

2 kommentarer:

Mort sa...

Jag har råkat på de där i verkligheten, dessvärre. :/ Jag förstår ditt icke-ironiserande.

smallen sa...

Ring P1 är alltid bra om man behöver något blodtryckshöjande.