måndag 2 november 2009

Kindle till Sverige men inte till mig.

Nätbokhandeln Amazon har tillverkat en ebok-läsare som heter Kindle. Den har funnits ett tag, men bara i USA. För ett par veckor sedan lanserades den i fler delar av världen, bland annat Sverige.

Amazon har valt att ladda böcker mellan läsaren och affären via telefon, ett inbyggt 3G-modem gör att du kan tanka hem böcker från nästan var som helst i hela världen, så länge du har mobiltäckning. Det är smart tänkt. Det gör också att Amazon kan suga pengar från kontot direkt och på så sätt garanterat få betalt. Men samtidigt har de effektivt låst läsaren från alla andra sätt att föra över textmaterial.

Att det dessutom bara finns böcker på engelska drar ner betyget ännu ett snäpp. Nu är vi på minus.

Ingen Kindle för mig.


Min ebokläsare ska ha WiFi så att jag kan surfa hem vilket dokument som helst. Dessutom vill jag kunna tanka med USB-snöre utan att någon bokhandlare behöver veta vad jag har på läsaren. Läsaren ska dessutom glatt och villigt svälja de flesta vanliga e-text-formaten, annars får det vara.

Just nu är det, så vitt jag vet, bara bärbara datorer som kvalificerar in. Fast de är tunga och har inga vänliga blädderknappar. Å andra sidan har de andra knappar som mer än väl väger upp för saknaden av blädderknappar.

Bokhandlaren Barnes & Noble släpper snart ebok-läsaren nook. Det ska bli  intressant att se vad den klarar av.

1 kommentar:

H-G sa...

Håller med dig fullständigt. Dessutom har Kindle ett stort fult tangentbord nertill som gör hela grejen onödigt stor. Varför? Och upplösningen är inte nåt att skryta med heller. Nej, gör om och gör rätt! Men det räcker inte. Det måste finnas ett stort utbud med böcker på svenska också innan jag blir intresserad.