lördag 26 december 2009

Bokcirkel i Google Wave

Jag försökte gå med i en bokcirkel på nya vågen (Google Wave).

Google Wave är ett försök från ett stort företag att omdefiniera hur vi ser på e-post och diskussionsforum. Det är än så länge ett beta-försök i gigantisk skala, precis som detta företag brukar göra. Än så länge är jag inte särdeles imponerad.

Några bokentusiaster satte sig för att hålla en bokcirkel i detta forum. Jag hängde på. Det kunde ju vara roligt eller intressant. Det fungerade inte riktigt som jag hade tänkt mig.

För det första är den här vågmaskinen inte helt färdig än. För det andra har det inte vuxit upp något informellt regelverk över hur man bör uppföra sig i sådana miljöer. Det går att skriva lite här och var och det är inte alltid lätt att skriva på rätt ställe eller se alla ändringar som blivit tillförda sedan förra gången man var på besök.

Två böcker i olika stil blev utvalda och det ena av förlagen var så storstilade att de gick med på att sponsra bokcirkeln med boken i fråga. Dessvärre lyckades jag landa under någon stol någonstans så boken kom aldrig fram till mig. Eftersom jag inte ville köpa en bok som jag eventuellt skulle få någon dag senare beslutade jag mig för att vänta. Nu har det gått så lång tid att jag anser att boken aldrig kommer att komma. Därför kommer jag nu att ordna med boken åt mig själv, på egen hand.

Blev det någon diskussion på vågen då? Näe, inte att tala om.

Jag föredrar nog bokcirklar med riktiga människor, med te och kakor och riktigt prat. Vi är nog inte mogna att ta tag i korta snuttar av recensioner på ett sådant sätt att det uppstår diskussion på nätet. Missförstå mig inte, det var många som skrev fantastiska inlägg om vad de tyckt om boken. Men det blev mer av totalrecension än diskussion enligt min mening. Det var inte alls vad jag var ute efter. Eftersom jag inte fick tummen ur och ens gick till biblioteket för att låna böckerna och därmed inte läst dem och följaktligen inte varit med i diskussionsarbetet har jag inte på något sätt själv bidragit med att ta pratet till den nivå jag önskat. Så jag ska väl inte klaga.

Nu lägger jag mig på stranden och läser en bok. Andra får hoppa på nästa våg. Det lär komma fler.

Inga kommentarer: